CINEMA,  REVIEWS,  Uncategorized

Μια Αληθινή Ιστορία / D’apres Une Histoire Vraie (2017) του Roman Polanski – Review

Σκηνοθεσία: Roman Polanski

Άραγες ποιό είναι το τίμημα του να επιτρέπεις σε κάποιον να καταλάβει σε μεγάλο βαθμό μια πτυχή της ζωή σου, σε τέτοιο σημείο που η καθημερινότητα αρχίζει να γίνεται ασφυκτική ; Τι κάνει ένας συγγραφέας ο οποίος νιώθει μπλοκαρισμένος δημιουργικά, έχοντας μόλις απολαύσει μια μεγάλη λογοτεχνική επιτυχία ; Πως αντιμετωπίζει κάποιος την σύγκρουση με τον ίδιο του τον εαυτό , ειδικά όταν νιώθει παραγκωνισμένος από τον περίγυρο του ; Ίσως με την  εύρεση ενός φίλου ή μήπως και όχι ; Αυτά είναι μόνο κάποια από τα ερωτήματα που προσπαθεί να θέσει και να απαντήσει η νέα ταινία του Ρομάν Πολάνσκι, ο οποίος βάζει στο φακό του τη σύζυγο του Emmanuelle Seigner για ακόμη μια φορά, αλλά και την Eva Green σε ένα υπαρξιακό, ψυχολογικό θρίλερ το οποίο υποκύπτει στην επαναληψιμότητα του καθώς αποφασίζει να αναλώσει μια ήδη επιτυχημένη, κλασική, κινηματογραφική συνταγή.

Η Delphine (Seigner) είναι μια συγγραφέας η οποία μόλις έχει γνωρίσει τη μεγαλύτερη συγγραφική της επιτυχία, βασισμένη σε προσωπικά βιώματα της οικογένειας της. Παρά τις θετικές κριτικές και αυξημένες πωλήσεις, σε συνδυασμό με τη θερμή υποδοχή από τους αναγνώστες της, υπάρχουν κάποιοι που είναι δυσαρεστημένοι μαζί της. Ανώνυμα γράμματα που την κατηγορούν για κατάχρηση της προσωπικής της ζωής και έκθεσης της οικογένειας της με σκοπό την επιτυχία του βιβλίου, την μπλοκάρουν συγγραφικά, χωρίς να μπορεί να εργαστεί στο επόμενο βιβλίο της. Όλα ανατρέπονται όταν γνωρίζει την Elle (Green) μια μεγάλη θαυμάστρια του έργου της. Βρίσκοντας πρόσχωρο έδαφος, η Elle καταλαμβάνει τη θέση στην οποία αποσκοπούσε εξαρχής, με τη Delphine να χάνει πλήρως τον αυτοέλεγχο της και να αναθεωρεί για τη σχέση της με τη μυστηριώδη γυναίκα.

Με φανερή επιρροή από το Mulholland Drive  του David Lynch, το Misery του Stephen King και την Persona του Ingmar Bergman, ο Polanski επιχειρεί να στήσει μια διαφορετική και αρκετά προβλέψιμη εκδοχή του δικού του Ghost Writer, συνθέτοντας το Based on a True Story το οποίο αποτελεί την όχι και τόσο ηχηρή επιστροφή του σκηνοθέτη, στο είδος που χάραξε τη κινηματογραφική του πορεία.  Οι δύο πρωταγωνίστριες του αναπτύσσουν πολύ γρήγορα μια αλληλοεξαρτώμενη και  συνάμα εξαναγκασμένη σχέση, σε μια δύσκολη επαγγελματική και ψυχολογική στιγμή για τη  μια, η οποία γίνεται η απόλυτη ευκαιρία για την άλλη.  Εξαρχής ο Polanski κάνει φανερά τα τυπικά κίνητρα της Elle η οποία στοιχειώνει όλο και περισσότερο την Delphine με τη παρουσία της, μιας και η συγγραφική της εμπειρία από την υπογραφή βιογραφιών για δημόσια πρόσωπα, είναι αυτό το οποίο χρειάζεται η Delphine, ενώ η ευάλωτη και ασταθή υπαρξιακή κατάσταση της, γίνεται η λεία της άλλης.

Η Emmanuelle Seigner καταφέρνει επιτυχώς να διεισδύσει στον ψυχισμό της  Delphine, όντας νευρική και ευάλωτη από τον ανώνυμο εκφοβισμό που δέχεται και τη στασιμότητα της δουλειά της, με το συγγραφικό μπλόκ στο οποίο βρίσκεται,  να ανοίγουν απλόχερα την πόρτα στην Elle. Στο αντίβαρο η Eva Green με τις κόκκινες αποχρώσεις του χαρακτήρα της, έρχεται να αντιταχθεί της Seigner και να ερμηνεύσει τη persona της Elle, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της . Θελκτική και χειραγωγική με έμμεσο τρόπο και όπλο της την αποπλάνηση, παρασύρει τη Σενιέ στο παιχνίδι το οποίο έχει οργανώσει επιδέξια, πράγμα το οποίο δε γίνεται και με το κοινό μιας και οι διαθέσεις και η φύση του χαρακτήρα, φαντάζουν εξαρχής προβλέψιμοι.

Το σενάριο της ταινίας ανήκει στον Olivier Assayas στη πρώτη του συνεργασία με το Polanski, ο οποίος για ακόμη μια φορά μας συνηθίζει σε μια ιστορία με παρόμοια φύση, όπως ακριβώς είχε κάνει και με Τα Σύννεφα του Σιλς Μαρία (2014) και το περυσινό Personal Shopper(2016). Η αφήγηση του όμως παρά τη φιλότιμη προσέγγιση είναι απότομη και βιαστική, διακατεχόμενη από προβλεψιμότητα, με τους έμπειρους θεατές να ψυχανεμίζονται από νωρίς την κατάληξη της. Ωστόσο η σκιαγράφηση των χαρακτήρων και το εγχείρημα των Polanski και Assayas παραθέτει κυρίως την αλληλοεξαρτώμενη σχέση δύο τελείως διαφορετικών γυναικών, την επίδραση την οποία έχει η μία στη ζωή της άλλης, καθώς και τα όρια τα οποία κλείνονται να ξεπεράσουν προκειμένου να επιτύχουν τους σκοπούς τους. Αμφιβάλλοντας συνεχώς για τη φύση της σχέσης τους και την επικείμενη εξέλιξη των γεγονότων, το ενδιαφέρον αιχμαλωτίζεται παρ’ όλων των κλισέ που αποδυναμώνουν το σύνολο, που υποκύπτει σε ευκολίες.

Με φόντο το φθινοπωρινό Παρίσι και αρκετές εσωτερικές σκηνές η κάμερα του Πολάνσκι ακολουθεί τα πρόσωπα χτίζοντας ορθά την ατμόσφαιρα ενός υπαρξιακού δράματος και λιγότερο ψυχολογικού θρίλερ όπως λανσαρίστηκε, παρά των ελάχιστων και τυποποιημένων σεκάνς αγωνίας και έντασης.

Δανειζόμενο τη χειραγωγική σχέση των πρωταγωνιστριών του Notes on a Scandal και με άξονα του μια σουρεαλιστική ιδέα με νότες από τη Misery του Stephen King, επιτυγχάνει περισσότερο στο να σκιαγραφήσει το περίπλοκο πορτραίτο ενός καλλιτέχνη που έρχεται σε ρήξη με τον ίδιο του τον εαυτό και το αντικείμενο της τέχνης του, καταφεύγοντας σε ακραία μέσα που αποδεικνύονται επικίνδυνα. Η μετέωρη και βεβιασμένη κατάληξη του Based on a True Story, υπόσχεται να επιβεβαιώσει τις αρχικές υποψίες των θεατών, όσο εκείνοι θα αναμένουν υπομονετικά το επόμενο κινηματογραφικό project του σκηνοθέτη.


Χρήστος Ψυχογυιός

Χρήστος Ψυχογυιός

90s-kid-Vol. II, σπουδαστής δημοσιογραφίας, ΧαριΠοτερόφιλος, γατόφιλος, μανιακός σινεφίλ και πωρωμένος με την Emma Watson. Του αρέσει να βλέπει ταινίες μέχρι τελικής πτώσεως, να συζητάει για αυτές μέχρι να τις βαρεθεί και να διαβάζει J.K.Rowling πιστεύοντας πως «το Hogwarts είναι το πραγματικό του σπίτι». Δηλώνει μεγάλος φαν του βρετανικού σινεμά και των ταινιών εποχής. Εάν δεν βρίσκεται πίσω από μια οθόνη σκρολάροντας για κινηματογραφικά νέα, θα καταναλώνει αναρίθμητες κούπες καπουτσίνο και τσαγιού χαζεύοντας την βροχή ή θα ανατρέχει στις πλησιέστερες αίθουσες για επαναπροβολές ταινιών. Η μόνη έξοδος διαφυγής από το σινεμά για εκείνον είναι η λογοτεχνία, η μουσική και το θέατρο, ενώ η βιογραφία του θα ήθελε να σκηνοθετηθεί από τον Tim Burton, τον Darren Aronofsky ή τον Mike Leigh.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *