2010s,  CINEMA,  REVIEWS

Μαθήματα Αισιοδοξίας στο Silver Linings Playbook – Review

Σκηνοθεσία: David O. Russell

Αισιοδοξία προτείνει ο David O. Russell στην ταινία που, υπό τη σκηνοθεσία του, χάρισε στη Jennifer Lawrence το πολυπόθητο Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου για τον χαρακτήρα της Tiffany, ο οποίος κατάφερε να αναδειχθεί άψογα με την υποστήριξη του «διαφορετικού» Bradley Cooper. Παρότι η εντελώς χολλιγουντιανή νοοτροπία του O. Russell τοποθετεί τις ταινίες του στο μονοπάτι των πιο εύπεπτων, γοργών ιστοριών με πινελιές κοινωνικών, συνήθως, κατηγορώ, στην προκειμένη περίπτωση ο σκηνοθέτης δημιουργεί μια σάτιρα βασισμένη σε καρικατούρες, χωρίς να χάνει το δρόμο του και τον auteurισμό του.

Ο Οδηγός αισιοδοξίας που προτείνει ο O. Russell προβάλλεται με άκρως κωμικό τρόπο, σπάζοντας, ωστόσο, το γέλιο με συναίσθημα, όταν αυτό είναι απαραίτητο. Με σημεία αναφοράς δύο χαρακτήρες πάσχοντες από ψυχικές διαταραχές, ο σκηνοθέτης κατασκευάζει με απόλυτη ακρίβεια το τριγύρω περιβάλλον τους, χρησιμοποιώντας τους δεύτερους χαρακτήρες για την ανάδειξη των κοινωνικών αναφορών του. Η τραγελαφική καθημερινότητά τους μέσα από οικείες εικόνες, προσδίδει μια πρόσχαρη χροιά για τον θεατή, ο οποίος νιώθει πολύ κοντά με τους χαρακτήρες, ενώ παράλληλα είναι και πολύ μακριά. Η ανάγκη για αισιοδοξία, είναι ένα κοινό σημείο αναφοράς όλων των θεατών, γεγονός στο οποίο βασίστηκε ο O. Russell για το χτίσιμο των δράσεων των προσώπων του.

Το πρωταγωνιστικό δίδυμο, από την άλλη, πλαισιώνει την κοινωνική καταγγελία του δημιουργού με ρομαντισμό, προσδίδοντάς της την ελαφρότητα μιας ευχάριστης χολλιγουντανής κομεντί. Οι χαρακτήρες τους, παρόλα αυτά, είναι ενταγμένοι σε ένα σχετικά περίπλοκο πλαίσιο, που χαρακτηρίζεται από συναισθηματικές κλιμακώσεις κι εκφραστικές λεπτομέρειες. Οι δυο τους, αλληλεπιδρούν τόσο όμορφα, παρασέρνοντας μαζί τους τα συναισθήματα του θεατή και καθορίζοντας την εκάστοτε ατμόσφαιρα της ταινίας.

Η σεκάνς της πρόβας στην οποία η Tiffany (Jennifer Lawrence) παραδίδει στον εμμονικό, διπολικό Pat (Bradley Cooper) το γράμμα της πρώην γυναίκας του – το οποίο αργότερα μαθαίνουμε ότι είχε συντάξει η ίδια η Tiffany – αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα της λεπτομερειακής δουλειάς του O. Russell στους χαρακτήρες, σε συνδυασμό πάντα με τις to-the-point ερμηνείες των δύο ηθοποιών του. Η σεκάνς ξεκινά με την κωμική χροιά που ακολουθούσε μέχρι εκείνη τη στιγμή η ταινία, για να καταλήξει να διαιρεθεί στα δύο αποδίδοντας μια πιο δραματική και βιωματική οπτική στα πρόσωπα. Από την μία ο Pat, που σοβαρεύει σταδιακά, καθώς διαβάζει το πολυπόθητο γράμμα, μέχρι να ξεσπάσει τελικά σε λυγμούς, εντείνοντας την δραματουργία, κι από την άλλη η «ειρωνική» Tiffany που προσπαθεί να κρατήσει τις ισορροπίες για πρώτη φορά στην ταινία – συνήθως είναι ο χαρακτήρας που τις διαταράσσει.

Ο David O. Russell αποδίδει στο κοινό του την αισιόδοξη κατάληξη που επιθυμεί, κοροϊδεύοντας κατάμουτρα τους θεατές που νομίζουν ότι οι μελοδραματικές πινελιές του έργου είναι ικανές να διαταράξουν το αισιόδοξο vibe στο οποίο στοχεύει. Οι κλισέ επιλογές του, φυσικά, δεν απουσιάζουν, με το σενάριο να γίνεται συχνά προβλέψιμο και τη σκηνοθεσία του «τυπικά συνηθισμένη». Όμως, ακόμα και με αυτές τις επιλογές, ο θεατής μπορεί να αγνοήσει τις αδυναμίες του έργου, θυμούμενος πάντα τις δύο-τρεις μικρές καθημερινές σκηνές, που ψιθυρίζουν μέσα του μεγάλες, αισιόδοξες αλήθειες.


Νικόλ Φιλιπποπούλου

Νικόλ Φιλιπποπούλου

90s-kid-Vol. I, φοιτήτρια κτηνιατρικής, περήφανη μητέρα τεσσάρων σκύλων και φανατική της Cate Blanchett. Δηλώνει μια εκ των μεγαλύτερων φαν του David Lynch και του Darren Aronofsky, ενώ συχνά πυκνά της αρέσει να χάνεται στον κόσμο των σουρεαλιστικών ταινιών. Το σινεμά μπήκε από πολύ νωρίς στην ζωή της με την βοήθεια του Tim Burton και, παρά του νεαρού της ηλικίας της, έχει παρακολουθήσει εκατοντάδες ταινίες, με προσωπική συλλογή που ξεπερνάει τις 500++. Εάν ήταν κινηματογραφική ηρωίδα σίγουρα θα ήταν ένας συνδυασμός της Nina Seyrous του Μαύρου Κύκνου και του Κοριτσιού με το Τατουάζ. Στον ελεύθερο της χρόνο εκτός από ταινίες, ακούει μανιωδώς soundtracks και πορώνεται με τη μουσική, συγγράφει κριτικές, ασχολείται με τη φωτογραφία και συλλέγει φωτογραφικό υλικό του Michael Fassbender.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *