2000s,  CINEMA,  REVIEWS

Match Point: Παιχνίδια Τύχης του Woody Allen – Review

Σκηνοθεσία: Woody Allen

Αποτελώντας την ταινία του Woody Allen που έγραψε ιστορία για την φιλμογραφία του και χρονολογείται στον νέο αιώνα, το Match Point, κατάφερε να κατακτήσει την καρδιά του παγκόσμιου κοινού, ως μια από τις καλύτερες του σκηνοθέτη αλλά και του αιώνα που διανύουμε. Υιοθετώντας στοιχεία, έμμεσα από την σταθερή επιλογή του ευαίσθητου Woody, Ingmar Bergman, και αμεσότερα από την αρχαία τραγωδία και το Έγκλημα και τιμωρία του Ντοστογέφσκι, ο Woody Allen τοποθετεί την ανθρώπινη αδυναμία σε ένα πλαίσιο επίγειας δικαιοσύνης και τιμωρίας.

Οι επιρροές του Allen για την σύνθεση της ιστορίας του είναι ποικίλες (παρότι ο ίδιος δεν το παραδέχεται), ξεφεύγοντας σε μεγάλο βαθμό από την σύνθεση του κλασικού, προσωπικού του κόσμου και τοποθετώντας τους ήρωες στα μυστήρια μονοπάτια της ανθρώπινης ψυχολογίας. Η εξέλιξη της ιστορίας, ακολουθεί έναν σταθερά γοργό ρυθμό, χαρακτηριστικό των ιστοριών του σκηνοθέτη, χρησιμοποιώντας υπαινικτικές σεκάνς για την ψυχογράφηση των ηρώων του, όπως η αποκωδικοποίηση του χαρακτήρα της Nola Rice (Scarlett Johansson) που κορυφώνεται στην ατμοσφαιρική και αποπλανητική σεκάνς του «ραντεβού» με τον Chris Wilton (Jonathan Rhys Meyers).

Η Scarlett Johansson, παρότι δεν ξεφεύγει από την χολλιγουντιανή συνταγή που την κατέστησε γνωστή τα επόμενα χρόνια στο χώρο, ενσαρκώνει με απόλυτη πιστότητα την σέξυ Nola Rice, πετυχαίνοντας και τις παραμικρές λεπτομέρειες του χτισίματος του χαρακτήρα της. Κάνοντας τη σύστασή της με την «σιωπηλά αισθησιακή» σεκάνς του πινκ πόνγκ, ο Γούντι Άλλεν φροντίζει να εισάγει τον θεατή του αμέσως στη γλώσσα του σώματος και των κινήσεων του «μοιραίου» ζευγαριού για να αντιπαραλληλίσει την εκρηκτική τους ένταση με την υποτονική και πλήρως αδιάφορη σχέση του καθενός με το πραγματικό τους ταίρι.

Οι εναλλαγές του ψυχισμού της Nola και η παθιασμένη εξάρτηση του Chris, αποτελούν τον «άσσο στο μανίκι» του Γούντι Άλλεν για την εκτύλιξη των κινήτρων του χαρακτήρα του Chris, ενός ήρωα που δοκιμάζει την τύχη του χωρίς όρια, καθώς εισέρχεται όλο και περισσότερο στον διεφθαρμένο κόσμο της ανώτατης τάξης. Η ανώμαλη προσγείωσή του, θα επιφέρει αναταράξεις στον κοινωνικό του περίγυρο, μετατρέποντας την ιστορία σε μια πλεκτάνη δολοπλοκίας και φόνου και προετοιμάζοντας τον θεατή για την επερχόμενη κατάληξη.

Πράγματι, όπως σε μια αρχαία τραγωδία, ο Γούντι Άλλεν δεν αφήνει τον υπερφίαλο ήρωά του ατιμώρητο, επιτρέποντας στον υπόλοιπο κόσμο να συνεχίσει τις ζωές τους, αλλά παραδίδοντας τον πρωταγωνιστή του στον κόσμο των τύψεων και της ψυχολογικής κατάρρευσης, ως την μοναδική πηγή δικαιοσύνης αντιτιθέμενη με τον άδικο ρεαλιστικό κόσμο. Αν ο κόσμος ήταν δίκαιος, η κατάληξη της ιστορίας δεν θα στηριζόταν στην τύχη, επισημαίνει ο Γούντι Άλλεν με το τέλος του, όμως η ανθρώπινη φύση είναι από μόνη της κατασκευασμένη με την δικαιοσύνη στο υποσυνείδητό της.

Η σκοτεινή και διαφοροποιημένη εκδοχή ενός «Ντοστογιεσκικού ήρωα» ναι μεν παραδίδει ένα όμορφο και καλοφτιαγμένο αποτέλεσμα, δεν ξεχνά, ωστόσο, να υποπέσει σε κλισέ σκηνοθετικές εκβάσεις που καθιστούν ορισμένα γεγονότα προβλέψιμα ή προφανή. Παρόλα αυτά η απλότητα και παραμυθένια, φιλοσοφημένη ιδεολογία των ηρώων του Match Point, αρκούν για να προσφέρουν στον θεατή μια σύγχρονη κοινωνική καταγγελία με μια υπογραφή «κλασικού αρώματος».

Movie Clip:


Νικόλ Φιλιπποπούλου

Νικόλ Φιλιπποπούλου

90s-kid-Vol. I, φοιτήτρια κτηνιατρικής, περήφανη μητέρα τεσσάρων σκύλων και φανατική της Cate Blanchett. Δηλώνει μια εκ των μεγαλύτερων φαν του David Lynch και του Darren Aronofsky, ενώ συχνά πυκνά της αρέσει να χάνεται στον κόσμο των σουρεαλιστικών ταινιών. Το σινεμά μπήκε από πολύ νωρίς στην ζωή της με την βοήθεια του Tim Burton και, παρά του νεαρού της ηλικίας της, έχει παρακολουθήσει εκατοντάδες ταινίες, με προσωπική συλλογή που ξεπερνάει τις 500++. Εάν ήταν κινηματογραφική ηρωίδα σίγουρα θα ήταν ένας συνδυασμός της Nina Seyrous του Μαύρου Κύκνου και του Κοριτσιού με το Τατουάζ. Στον ελεύθερο της χρόνο εκτός από ταινίες, ακούει μανιωδώς soundtracks και πορώνεται με τη μουσική, συγγράφει κριτικές, ασχολείται με τη φωτογραφία και συλλέγει φωτογραφικό υλικό του Michael Fassbender.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *