2010s,  CINEMA,  REVIEWS

Personal Shopper του Olivier Assayas: Κάτι Παραπάνω από Ghost Story – Κριτική Ταινίας

Σκηνοθεσία: Olivier Assayas

Με τον Olivier Assayas να κερδίζει επάξια τον τίτλο Best Director στο φεστιβάλ των Καννών, το Personal Shopper αποπειράται να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη ένα σχετικά συνηθισμένο ghost story, αλλά με έναν δικό του μοντέρνο και σκοτεινό τρόπο. Η «Χιτσκοκική» ατμόσφαιρα, συνδυασμένη με το ψυχρό και υγρό κλίμα του βροχερού Παρισιού, προσδίδει στο φιλμ μια φθινοπωρινή διάθεση αλλά και τη μυστικοπάθεια που αρμόζει, σε μια ταινία που εκμεταλλεύεται το παραμυθένιο ύφος της για να καταλήξει να χαρακτηρίζεται ως μια αλληγορία με σουρρεαλιστικές, ψυχογραφηματικές προεκτάσεις.

Η Kristen Stewart, ενσαρκώνει με αρκετά ακριβή και ταιριαστό τρόπο την εσωστρεφή και μοναχική Maureen Kartwright, έχοντας για 1h και 45΄τον φακό στραμμένο αποκλειστικά στο πρόσωπό της και υποβάλλοντας τον εαυτό της σε μια δοκιμασία εκτός των συνηθισμένων, για τη συγκεκριμένη πάντα ηθοποιό. Η παγερή, σχεδόν εξπρεσσιονιστική, εμφάνισή της ταιριάζει «γάντι» στην ατμόσφαιρα του φιλμ κι αποτελεί αιτιολογικό παράγοντα της αποκωδικοποίησης των διαστάσεων της ιδέας του Assayas.

H σουρρεαλιστική διάσταση του φιλμ επέρχεται πιο άμεσα στον θεατή με το άκρως αποκαλυπτικό και αρκετά προφανές τελος, το οποίο, παρά την υπερβολικά ξεκάθαρη φύση του, αποδίδεται με μια πιο διαλογιστική χροιά, παραδίδοντας τα ηνία στα χέρια του κοινού του κι απευθύνοντας του το λόγο για το τι ακριβώς ήταν αυτό που μόλις είχε δει. Παρόλα αυτά, οι υπαινιγμοί του Assayas για το ψυχολογικό περιεχόμενο του σεναρίου του, κάνουν την εμφάνισή τους πολύ νωρίτερα, κυρίως μέσω της παρατήρησης των δράσεων και αντιδράσεων της πρωταγωνίστριάς του, αλλά και από την χρωματική του παλέτα, που εσκεμμένα παραπέμπει σε έναν πιο σκοτεινό, μη ρεαλιστικό κόσμο.

Αφήνοντας πίσω το ghost story του με τις σινεφίλ αναφορές του, ο Assayas διεισδύει βαθύτερα στην προσωπικότητα της ηρωίδας του, αφιερώνοντας το μεγαλύτερο ποσοστό της ταινίας του ως φόρο τιμής στην αξία της ανθρώπινης απώλειας για την ψυχολογία ενός σύγχρονου ανθρώπου και χρησιμοποιώντας υποστηρικτικά έναν επιπλέον, πολύ πιο έμμεσο άξονα ˙ εκείνον της μόδας και glamorous πολυτέλειας. Η τοποθέτηση της ηρωίδας του εντός ενός πλαισίου χλιδής, στο οποίο ονειρεύεται να ενταχθεί αλλά δεν μπορεί να το φτάσει ποτέ, κρύβει έναν μεγάλο πειρασμό, ο οποίος κάνει την εκδήλωσή του ως «είδωλο», στις δύσκολες στιγμές της ζωής της. Όνειρα, επιθυμίες και αυτοπραγμάτωση μπλέκονται σε ένα παιχνίδι μεταξύ φαντασίωσης και πραγματικότητας, ευτυχίας και δυστυχίας μέχρι να απελευθερώσουν τελικά την ηρωίδα από τα δεσμά της.

Δυστυχώς, όλο αυτό το πλέγμα ιδεών δείχνει να ξεφεύγει από τον έλεγχο, με τον σκηνοθέτη να αναπτύσσει ωραίες αλλά ανοργάνωτες σκέψεις, κάνοντας κατάχρηση του ghost story του και προβαίνοντας σε μεγάλη επαναληψιμότητα άχρηστων σεκάνς. Το αποτέλεσμα φαίνεται κυρίως στο τέλος, το οποίο έχει γίνει προφανές ήδη από τα μέσα του έργου, ενώ ο σκηνοθέτης δεν θέλει να παραδεχθεί το αυτονόητο των ιδεών του, προσδίδοντας περιπλοκότητα σε ένα εγχείρημα που απλά δεν μπορεί να την υποστηρίξει. Υποβεβλημένο στις ατέλειες και τα προβλήματά του, το Personal Shopper καταλήγει να συνιστά μια διχαστική ταινία που κερδίζει με την σύγχρονη αισθητική του αλλά αποστρέφει το βλέμμα από την ελλιπή τάξη και δομή του.


Νικόλ Φιλιπποπούλου

90s-kid-Vol. I, φοιτήτρια κτηνιατρικής, περήφανη μητέρα τεσσάρων σκύλων και φανατική της Cate Blanchett. Δηλώνει μια εκ των μεγαλύτερων φαν του David Lynch και του Darren Aronofsky, ενώ συχνά πυκνά της αρέσει να χάνεται στον κόσμο των σουρεαλιστικών ταινιών. Το σινεμά μπήκε από πολύ νωρίς στην ζωή της με την βοήθεια του Tim Burton και, παρά του νεαρού της ηλικίας της, έχει παρακολουθήσει εκατοντάδες ταινίες, με προσωπική συλλογή που ξεπερνάει τις 500++. Εάν ήταν κινηματογραφική ηρωίδα σίγουρα θα ήταν ένας συνδυασμός της Nina Seyrous του Μαύρου Κύκνου και του Κοριτσιού με το Τατουάζ. Στον ελεύθερο της χρόνο εκτός από ταινίες, ακούει μανιωδώς soundtracks και πορώνεται με τη μουσική, συγγράφει κριτικές, ασχολείται με τη φωτογραφία και συλλέγει φωτογραφικό υλικό του Michael Fassbender.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *