2010s,  CINEMA,  REVIEWS

O Luca Guandagnino Παίζει με τις Αισθήσεις στο A Bigger Splash – Review

Σκηνοθεσία: Luca Guandagnino

**ΠΡΟΣΟΧΗ! Περιέχει SPOILERS και διαβάζετε με δική σας ευθύνη.**

Im love! Im love αναφωνούσε η Penelope (Dakota Johnson) καθώς επέστρεφαν με τον Paul από τη μυστήρια εκδρομή τους, με τον σκηνοθέτη τους, Luca Guandagnino, να καθίσταται ως ο πλέον «σκηνοθέτης των αισθήσεων και του έρωτα» αλλά αποτελώντας ταυτόχρονα και μια σινεφίλ αναφορά σε ένα προηγούμενο «καλοκαιρινό» δημιούργημά του – I am love (2009) – στο οποίο άλλος ένας παθιασμένος, κρυφός έρωτας λαμβάνει χώρα κάτω από το «βλέμμα» του καυτού, καλοκαιρινού ήλιου. Θα μπορούσε αυτό να θεωρηθεί ως ένας ακόμη υπαινιγμός του Guandagnino για την Penelope και τον Paul; Φυσικά και θα μπορούσε, δεδομένης της άκρως υπαινικτικής φύσης του A bigger splash, μιας «ταινίας-γρίφου» που δεν εξηγεί τίποτα άμεσα, αλλά αφήνει τις σπόντες της έμμεσα, περιμένοντας τον θεατή να  ανακαλύψει τι ακριβώς συμβαίνει με τους τέσσερεις ήρωές της.

Οι τελικές απαντήσεις που δίνει είναι ανύπαρκτες και υπαρκτές ταυτόχρονα, καθώς δεν απαντά ποτέ άμεσα σε ερωτήματα όπως: «Ο Harry πέθανε επίτηδες;», «Η Penelope ήταν η κόρη του;», «Ο Paul και η Penelope έκαναν σεξ στην παραλία;», όμως έχοντας αφιερώσει κάτι λιγότερο από δύο ώρες για την πλήρη ψυχογράφηση του κάθε χαρακτήρα ξεχωριστά, μάλλον η διαλεύκανση του μυστηρίου για τον θεατή, δεν συνιστά μια αδύνατη υπόθεση. Το A bigger splash είναι μια ταινία για τον καλοκαιρινό έρωτα, τις συγκρούσεις ανάμεσα σε ένα ερωτικό τετράγωνο, τη ζήλεια, τον φθόνο αλλά και όλα αυτά τα χαρακτηριστικά μαζί να αποτελούν σίγουρα κίνητρα για την κορύφωση των συναισθημάτων των ηρώων, καταλήγοντας στον φόνο.

Ωστόσο, ο Luca Guandagnino, επενδύει πολύ λιγότερο χρόνο στην απόδοση έντονων συναισθημάτων κι ατμόσφαιρας στο συμβάν του φόνου αυτό καθ’ αυτό, εμμένοντας κυρίως στο πώς ένα «ατύχημα» καταφέρνει να γίνει σκηνικό ενός αποτρόπαιου εγκλήματος, ίσως γιατί στη συνείδηση των ηρώων μάλλον αυτός ο φόνος δεν ήταν κάτι τόσο αποστασιοποιημένο ή τόσο ακατόρθωτο να συμβεί. Παρότι το τι, εν τέλει, συνέβη είναι σε γενικές γραμμές απόλυτα ξεκάθαρο και καθόλου διφορούμενο, ο Guandagnino δεν επιτρέπει στον θεατή να διεκδικήσει τις απαντήσεις στα ερωτήματά του τόσο εύκολα, καθώς το ειδυλλιακό καλοκαιρινό τοπίο μιας καυτής, πανέμορφης Ιταλίας και οι ρομαντικές, βραδινές συζητήσεις του ερωτικού αυτού τετραγώνου γεμάτες ένταση, γέλιο ή αναμνήσεις, τον παραπλανούν αποτρέποντας τον να σκεφτεί ότι κάθε ατάκα, σεκάνς ή γεγονός είναι σοφά τοποθετημένα εκεί, αποτελώντας ένα ακόμη στοιχείο για τη λύση του «μυστηρίου».

Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, δεν είναι αμελητέο το διάχυτο «αίσθημα ανασφάλειας» που αφήνει το φιλμ, προμηνύοντας με κάθε τρόπο το κακό που παραμονεύει. Οι προειδοποιήσεις του Guandagnino ξεκινούν από την μυστηριώδη διάθεσή του σε σκηνοθετικό επίπεδο, μέχρι τα φίδια που διακόπτουν «απροσδόκητα» την εξέλιξη της υπόθεσης ή ακόμα και το ζευγάρι που «δεν μπορούν πλέον να είναι γυμνοί» λόγω της προσέλευσης των καλεσμένων τους, που ίσως, εν τέλει, να μην ήρθαν για τόσο καλό σκοπό.

Το Α bigger splash, είναι το κομβικό σημείο ανάμεσα στην Πισίνα του 1969 με τον Alain Delon και την Πισίνα του 2004 του Οζόν, επιτυγχάνοντας ένα ανανεωμένο remake των προκατόχων του, γεμάτο σινεφίλ αναφορές, αποπλανώντας αλλά και παραπλανώντας τον θεατή με έξυπνο τρόπο. Και αν εσείς, ως κοινό, αισθανθείτε ότι πέσατε θύματα της παραπλάνησής του, dont let it upset you κι απολαύστε το!

Νικόλ Φιλιπποπούλου

90s-kid-Vol. I, φοιτήτρια κτηνιατρικής, περήφανη μητέρα τεσσάρων σκύλων και φανατική της Cate Blanchett. Δηλώνει μια εκ των μεγαλύτερων φαν του David Lynch και του Darren Aronofsky, ενώ συχνά πυκνά της αρέσει να χάνεται στον κόσμο των σουρεαλιστικών ταινιών. Το σινεμά μπήκε από πολύ νωρίς στην ζωή της με την βοήθεια του Tim Burton και, παρά του νεαρού της ηλικίας της, έχει παρακολουθήσει εκατοντάδες ταινίες, με προσωπική συλλογή που ξεπερνάει τις 500++. Εάν ήταν κινηματογραφική ηρωίδα σίγουρα θα ήταν ένας συνδυασμός της Nina Seyrous του Μαύρου Κύκνου και του Κοριτσιού με το Τατουάζ. Στον ελεύθερο της χρόνο εκτός από ταινίες, ακούει μανιωδώς soundtracks και πορώνεται με τη μουσική, συγγράφει κριτικές, ασχολείται με τη φωτογραφία και συλλέγει φωτογραφικό υλικό του Michael Fassbender.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *