2000s,  CINEMA,  CULTVILLE SPECIALS,  REVIEWS

Αυτοαναφορικοί Σκηνοθέτες: Ο Bertolucci Μιλά για Bertolucci και Τέχνη στο The Dreamers

Σκηνοθεσία: Bernardo Bertolucci

Παρακολουθώντας τις ταινίες του Bertolucci, λέξεις διάσπαρτες ξεπηδούν από τις ιστορίες του, σχηματίζοντας μοτίβα που παραπέμπουν σε πολύ συγκεκριμένους προβληματισμούς ˙ έρωτας, ιδεολογία, επανάσταση και πολύ σινεμά περιτριγυρίζουν στο μυαλό του σπουδαίου δημιουργού, που αν τις χρησιμοποιούσε κάποιος αθροιστικά για να πλάσσει μια ξεχωριστή ιστορία, μόνο από αυτές τις λέξεις, εκείνη θα είχε ένα πολύ συγκεκριμένο όνομα: The dreamers. Οι Ονειροπόλοι του Bertolucci, τρεις ήρωες που δρουν ως αυτοαναφορικές φιγούρες πλασμένες από το σινεμά ολόκληρου του κόσμου αλλά κι από του ίδιου του Bertolucci, ξεδιπλώνονται στη μεγάλη οθόνη, δημιουργώντας ένα ασυνήθιστο ερωτικό τρίγωνο.

Η αιμομικτική ιδεαλιστική, αλλά ανολοκλήρωτη, σχέση των Theo (Louis Garrel) και Isabelle (Eva Green), δεν αποτελεί μόνο μια απελευθερωμένη περιπέτεια, ιδιαίτερα ελκυστική για να καταπιαστεί ένας κλασικός Αμερικανός όπως ο Matthew (Michael Pitt) ως διαφυγή για την μηδενιστική, ρηχή κι ανταγωνιστική νοοτροπία που μεγάλωσε, αλλά μια γενικευμένη στάση ζωής που επεκτείνεται σε προσωπικό και κοινωνικοπολιτικό επίπεδο. Οι ήρωες κηρύττουν ασύστολα «περί ελευθερίας και τέχνης», ζώντας στον δικό τους μικρόκοσμο που δομείται από ελευθερία και τέχνη και χρησιμοποιώντας τον πραγματικό κόσμο ως μια απλή «κατοικία» που τους φιλοξενεί για να καλλιεργούν τα όνειρά τους. «Φαντάσου στρατιώτες που αντί για όπλα κρατούν ένα βιβλίο… Βιβλία, όχι όπλα… Κουλτούρα, όχι βία!» φαντάζεται ανάμεσα στις εξιδανικευμένες εικόνες του ο Theo, ενώ ο Matthew φροντίζει να του υπενθυμίσει ότι ακόμα κι έτσι, αυτοί οι άνθρωποι παραμένουν στρατιώτες.

Ο Bertolucci ζωγραφίζει με πινελιές προβοκατόρικης διάθεσης και χρώματα ονειρικού κόσμου, την βουτηγμένη στην τέχνη ζωή των τριών ηρώων του, σε μια τριαδική σχέση που δεν υπακούει σε κανόνες και συμβάσεις, αλλά αναζητά την ταυτότητά της, χωρίς να αποτελεί μέρος του αληθινού κόσμου της. Κάθε εικόνα κρύβει μια ταινία, έναν πίνακα ζωγραφικής ή ένα γλυπτό της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, συνιστώντας ένα αυτούσιο έργο τέχνης που δομείται από την ίδια του την τέχνη και λειτουργώντας σαν μια οπτική πανδαισία που συγκρούεται αντιφατικά με τις σκληρές, γεμάτες βία εικόνες από την μηδενιστική, αληθινή ζωή.

Όπως, όμως, κάθε όνειρο έρχεται στο τέλος του, έτσι και αυτό το πολύχρωμο ταξίδι έρωτα, επανάστασης και σινεφίλ αναφορών, γράφει κάποια στιγμή “THE END”, το οποίο δεν ακολουθεί την έκβαση ενός κινηματογραφικού μελοδράματος, αλλά προσγειώνεται ανώμαλα και χωρίς οίκτο στην πραγματική ζωή που άφησε πίσω του ˙ εκεί που η σαγηνευτική Αφροδίτη της Μήλου με γυαλιά αλα Lolita ή ο «Γκονταρικός» επαναστάτης δίχως όρια και ο ξανθός, γαλανομάτης Leonardo DiCaprio που αναζητά τον πλατωνικό έρωτά του, δεν μάχονται με τις σκιές του Γερμανικού εξπρεσιονισμού τους, αλλά με τις σκιές του εαυτού τους, σε έναν κόσμο που δεν πολεμά για τις ιδέες του με τέχνη και χρώματα, αλλά με πέτρες, όπλα και θάνατο. Η πέτρα έσπασε το παράθυρο ξυπνώντας τους ονειροπόλους από τον ύπνο το βαθύ ˙ όποιος δεν ήθελε να πολεμήσει έπρεπε να αποχωρήσει ˙ ρίχτηκαν με τα μούτρα στη μάχη πολεμώντας με πάθος για τις ιδέες τους ˙ δεν ήθελαν όμως ποτέ να σταματήσουν να ονειρεύονται…

Νικόλ Φιλιπποπούλου

90s-kid-Vol. I, φοιτήτρια κτηνιατρικής, περήφανη μητέρα τεσσάρων σκύλων και φανατική της Cate Blanchett. Δηλώνει μια εκ των μεγαλύτερων φαν του David Lynch και του Darren Aronofsky, ενώ συχνά πυκνά της αρέσει να χάνεται στον κόσμο των σουρεαλιστικών ταινιών. Το σινεμά μπήκε από πολύ νωρίς στην ζωή της με την βοήθεια του Tim Burton και, παρά του νεαρού της ηλικίας της, έχει παρακολουθήσει εκατοντάδες ταινίες, με προσωπική συλλογή που ξεπερνάει τις 500++. Εάν ήταν κινηματογραφική ηρωίδα σίγουρα θα ήταν ένας συνδυασμός της Nina Seyrous του Μαύρου Κύκνου και του Κοριτσιού με το Τατουάζ. Στον ελεύθερο της χρόνο εκτός από ταινίες, ακούει μανιωδώς soundtracks και πορώνεται με τη μουσική, συγγράφει κριτικές, ασχολείται με τη φωτογραφία και συλλέγει φωτογραφικό υλικό του Michael Fassbender.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *